Painonhallinta

Etenkin sairastetun aivoverenkiertohäiriön jälkeen normaalipainossa pysyminen on hyvä tavoite. Ylipaino lisää merkittävästi aivoverenkiertohäiriön riskiä ja siihen liittyy usein muita riskitekijöitä kuten kohonnutta kolesterolia tai verenpainetta.

Ylipaino kohottaa aivoverenkiertohäiriön riskiä erityisesti yhdistettynä muihin sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijöihin. Painonhallinta vaikuttaa suotuisasti sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin, kuten kolesteroliin, verensokeriin ja verenpaineeseen. Maltillinen painonhallinta tai normaalipainossa pysyminen on osa tehokasta ennaltaehkäisyä.

Pysyvä painonpudotus on hyvä tavoite, jos siihen on aihetta. Nopea laihdutuskuuri ei yleensä tuota pysyviä tuloksia. Omia elämäntapojaan kannattaa pyrkiä muuttamaan asteittain sellaiseksi, että niissä on helppo pysytellä. Kannattaa pohtia omaa arkea ja elämänrytmiä helpottavia valintoja, jotka eivät tunnu kohtuuttomilta toteuttaa.

Painonhallinta tarkoittaa paitsi painonpudotusta, myös normaalipainossa pysymistä.

Tärkeintä laihduttamisessa on energiankulutuksen vähentäminen nauttimalla vähemmän tai kevyempää ravintoa ja lisäämällä liikuntaa. Helpoimmin tämä onnistuu esimerkiksi vähentämällä rasvan ja sokerin määrää, välttämällä alkoholia sekä lisäämällä kuidun, kasvisten, marjojen ja hedelmien määrää ruokavaliossa.

Erityisesti keskivartalolihavuus ja vähäinen liikunta altistavat aivoverenkiertohäiriöille. Keskivartalolihavuus merkitsee, että sisäelinten ympärille on kertynyt rasvaa. Miehillä sen kriteerinä pidetään 100 cm vyötärön ympärystä ja naisilla 90 cm.

Painoindeksilaskuriimme pääset tästä.

Kategoriat: