7 keinoa syödä terveellisemmin

Syö aamulla tarpeeksi reilu aamupala, niin jaksat päivän paremmin. Illalla iskevän herkkuhimon saa pidettyä loitolla parhaiten, kun syö päivän aikana kolmen, neljän tunnin välein.

1. Syö joka päivä aamupala

Jokainen päivä kannattaa aloittaa aamupalalla. Kahvikuppi ja hedelmä eivät yksin riitä hyvän päivän alkuun, vaan niiden lisäksi kannattaa syödä esimerkiksi puuroa, joka pitää pitempään kylläisenä tai ruisleipää, jonka päällä on vaikkapa juustoa, kurkkua ja kananmunaa.

 

2. Syö kolmen, neljän tunnin välein

Pidä kiinni ruokarytmistä, jotta liian pitkät ruokavälit eivät kostaudu illalla kovana nälkänä. Kokeile syödä kolmen, neljän tunnin välein eli muista aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.

 

3.Muista kasvikset joka aterialla

Huolehdi, että jokaisella aterialla on marjoja, hedelmiä tai vihanneksia. Lisää esimerkiksi puuroon pakasteesta marjoja, välipalaan hedelmä ja muista salaatti muutenkin kuin lounaalla. Kokeile myös kasvisruokia.

 

4. Juo janoon vettä

Vesi on paras janojuoma, ja sitä kannattaa juoda päivittäin vähintään 1,5 litraa. Kahvi ja tee ovat hyviä kohtuudella juotuina, erikoiskahvit taas sisältävät usein paljon energiaa, kuten tuoremehut.

 

5.Pysy kohtuudessa

Ihminen ei yleensä jaksa pitkään jonkin ruoan välttämiseen perustuvaa ruokavaliota. Älä siis kiellä itseltäsi mitään ruokaa ehdottomasti. Herkutellakin saa, kunhan muistaa kohtuuden.

 

6. Älä pelkää rasvoja

Ihmisen elimistö tarvitsee hyviä rasvoja, jotka ehkäisevät muun muassa korkeaa kolesterolia. Kokeile salaatteihin kastikkeeksi oliiviöljyä. Herkuttele pähkinöillä ja muista siemenet.

 

7. Suosi kuituja

Valitse tavallisen pastan sijaan täysjyväpasta ja vaalean sämpylän tilalle täysjyväruisleipä. Korvaa perunaa ja valkoista riisiä esimerkiksi porkkanalla ja kukkakaalilla. Vaihda ainakin osa liharuoasta papuihin, herneisiin tai linsseihin. Myös marjat ja sitrushedelmät ovat kuitupitoisia.

 

Asiantuntijana ravitsemusterapeutti Jan Verho Terveystalosta.