Liikuntatrendit esittelyssä: HIIT, kehonpainoharjoittelu ja online training

Kaipaatko vaihtelua liikunnan harrastamiseen? Esittelemme kolme suosittua liikunnan muotoa, joita kokeilemalla saat monipuolisuutta treeneihisi ja löydät itsellesi ehkä uuden suosikin.

HIIT

Kirjainyhdistelmä HIIT tulee englanninkielisistä sanoista high intensity interval training. Se tarkoittaa kovatehoista intervallitreeniä, jossa syke nousee korkealle. Helpoiten teet HIIT-treenin juoksumatolla tai kuntopyörällä. Ideana on, että rauhalliseen hölkkään tai kevyeen polkemiseen yhdistetään lyhyitä, vauhdikkaita pyrähdyksiä. Kovasykkeisen vedon jälkeen palautellaan rauhallisella tahdilla, jonka jälkeen nopeatempoinen spurtti toistetaan. HIIT-treenin voi toteuttaa myös lihaskuntoharjoitteilla. Harjoitusmuoto parantaa hapenottokykyä ja polttaa rasvaa, eikä tehotreeni vie paljoa aikaa. Esimerkki HIIT-treenistä: tee viisi minuutin mittaista vetoa, joiden väleissä palauttelet rauhallisella tahdilla kaksi minuuttia. Muista alle riittävä lämmittely ja lopussa jäähdyttely sekä hyvä venyttely.

Kehonpainoharjoittelu

Oman kehon painolla tapahtuvaan harjoitteluun et tarvitse painoja, joten sitä on helppo tehdä kotioloissa tai ulkona. Kuntosalilla apuna voi käyttää esimerkiksi leuanvetotankoa, bokseja ja puolapuita. Kehonpainoharjoittelu kasvattaa paitsi voimaa, myös tapapainoa, liikkuvuutta ja koordinaatiokykyä. Esimerkkejä kehonpainoharjoitteluun sopivista liikkeistä ovat askelkyykkykävely ja -hypyt, vatsalihasrutistukset, vuorikiipeilijäliike, erilaiset punnerrukset, lankkuliike, burpeet sekä selänojennukset maaten. Voit käydä läpi haluamasi liikkeet kiertoharjoitteluna, toistaen kutakin liikettä esimerkiksi minuutin ajan ja kierroksen lopussa palautella parin minuutin tauolla. Toista 3–4 kierrosta.

Online training

Kehonpainoharjoittelun lisäksi toinen ajasta ja paikasta riippumaton treenimuoto on online training. Liikuntakeskusten tarjoama mahdollisuus virtuaalisesti ohjattuun harjoitteluun vapauttaa aikatauluista ja sopii monenlaiseen elämäntilanteeseen. Suomessa toimivista palveluntarjoajista ainakin Elixia-kuntokeskukset sekä Yogaia-joogastudio tarjoavat jäsenilleen virtuaalisista, ohjattua liikuntaa ja suosion uskotaan kasvavan. Älylaitteiden ja tietokoneiden kautta seurattavat liikuntatunnit tuovat harjoittelumahdollisuuden olohuoneeseen, mökille tai hotellihuoneisiin. Myös virtuaalisesti eri liikuntakeskuksissa ohjatut tunnit ovat yleistyneet ja mahdollistavat runsaamman tuntitarjonnan keskusten jäsenille.

 

Jutun asiantuntijana toimi kuntokeskusyrittäjä ja personal trainer Riku Autio Salus Pakilasta Helsingistä.

teksti: Henna Manninen