Liikunta ja painonhallinta auttavat astman hoidossa

Lääkkeet hoitavat astmaa, mutta myös liikunnalla, terveellisellä ruokavaliolla ja riittävällä unella voi hoitaa astmaa ja lievittää sen oireita.

1. Liikunta parantaa suorituskykyä ja vähentää oireita

Säännöllinen liikunta lisää jokaisen suorituskykyä. Astmaatikolla parantunut suorituskyky vähentää lisäksi herkkyyttä keuhkoputkien supistumiselle ja tätä kautta astman oireita. Hengityksen hallintaa sisältävät liikuntamuodot, kuten jooga, vähentävät monien astmaatikkojen oireilua.

2. Ruokavalio pitää painon kurissa

Painon ja astman hallinta kulkevat käsi kädessä. Rasvakudos synnyttää monenlaisia tulehduksen välittäjäaineita, jotka saattavat pahentaa taudin oireita. Laihdutus vähentää ylipainoisen astmaatikon lääkkeiden tarvetta.

3. Erikoisruokavalioista ei apua, alkoholia kohtuudella

Mistään erityisestä dieetistä ei ole astmaatikolle apua. Allergia-oireita aiheuttavia ruoka-aineita tulee välttää yksilöllisesti. Osa astmaatikoista kokee, että alkoholi pahentaa astman oireita. Yleensä kohtuukäyttö on mahdollista myös astmaa sairastavalle.

4. Uni kertoo astman hallinnasta

Yöheräily ja siihen liittyvä yskä sekä aamuväsymys ovat merkkejä astman huonosta hoitotasapainosta ja riittämättömästä lääkityksestä.

5. Pidä huoneilma puhtaana

Astmaatikon kodin ei tarvitse olla steriili, mutta irtotavarat on hyvä pitää laatikoissa ja ovien takana, valita helposti puhdistettavia ja pölyämättömiä sisustusmateriaaleja sekä siivota säännöllisesti.

Asiantuntijana keuhkosairauksien erikoislääkäri Terttu Harju.