Kiinnostus LUMA-aineisiin herää Yrityskylässä

Mikään ei ole koululaisista tylsää, jos sitä voi tehdä toiminnallisesti, aidonoloisessa ympäristössä käytäntöön soveltaen.

Matematiikkakin maistuu ja kemia on kivaa, kun sitä tarkastelee D-vitamiinin näkökulmasta.

Miten saa kuudesluokkalaiset täyteen intoa? Ei tarvitse kuin viedä heidät päiväksi Yrityskylään opettelemaan yhteiskunnan pelisääntöjä työelämän, talouden ja yrittäjyyden saralla. Vuoden 2021 LUMA-viikoilla Yrityskylän nuoret oppijat perehtyivät ennen kaikkea luonnontieteellisiin ja matemaattisiin teemoihin ja ammatteihin.

”Teemaviikon tavoitteet eli kiinnostuksen herättäminen LUMA-aineita kohtaan näkyy Yrityskylä-oppimiskokonaisuudessa koko lukuvuoden ajan erilaisten luonnontieteisiin liittyvien tehtävien ja ammattien kautta”, kertoo aluepäällikkö Hanna Pääkkö Talous ja nuoret TATista, joka järjestää Yrityskylä-toimintaa.

Matematiikka, ympäristöoppi, biologia, maantieto, fysiikka, kemia, tietotekniikka ja teknologia heräävät eloon erilaisten aktiviteettien, elämysten ja kokemusten kautta. Pääkön mukaan toiminnallinen oppiminen konkretisoi teoriaa käytäntöön.

Lääketeollisuuden arvostus nousee

Yrityskylällä on paljon yhteistyökumppaneita. Jo vuodesta 2017 mukana ollut Orion on tuonut oman panoksensa alakoululaisten innokkuuden lisäämiseen. Pääkön mukaan käsikirjoitus laaditaan kumppanin kanssa yhdessä, tässä tapauksessa Yrityskylään on rakennettu pienois-Orion pedagogisten asiantuntijoiden avulla.

”Lääketeollisuuden yrityksellä on erilaisia vastuita, joita on tuotu myös Yrityskylään. Koululaiset ovat saaneet kehittää, valmistaa ja markkinoida D-vitamiinia sekä tarkkailla laatua. Samalla on saatu tietoa muun muassa emäksisistä ja happamista aineista”, Pääkkö kertoo.

Ennen päivän kestävää Yrityskylä-vierailua opettajatkin koulutetaan ja oppilaat voivat tutustua yrityksiin oppitunneilla. Koulussa rekrytoidaan – kukin voi hakea mieluista työpaikkaa.

”Rehtori on ollut työnantajan roolissa nuoren ensimmäisessä työpaikkahaastattelussa. Oppilas saa myös valmistautua omaan Yrityskylä-ammattiinsa.”

Pääkkö toteaa, että LUMA-aineiden mukaan ottaminen tukee syvällisempää opetusta, kun oppilaat saavat vahvan käytännönläheisen kokemuksen. Esimerkiksi Orionia ja siellä olevia ammatteja kohtaan heräsi mielenkiintoa: eräskin oppilas sanoi oppineensa arvostamaan lääketeollisuutta. Myös Orionin merkitys yhteiskunnallisena yrityksenä ymmärrettiin, ja sen ympäristöystävällisyyttä arvostettiin.

Pääkön mukaan 80 prosenttia alakoululaisista kertoi, että LUMA-viikkojen aikana oppimista asioista on jatkossakin hyötyä.

”Paras koulupäivä ikinä”

Yrityskylässä oppilaat toimivat vastuullisina kuluttajina, kansalaisina ja työntekijöinä osana suomalaista yhteiskuntaa.

Espoossa sijaitsee yksi 6.-luokkalaisille ja 9.-luokkalaisille suunnatun Yrityskylän oppimisympäristö, mutta toiminta on valtakunnallista: noin 80 prosenttia alakoululaisista osallistuu toimintaan eri puolilla Suomea. Päivän sukellus aikuisen elämänpiiriin kiinnostaa.

”Oppilaat pääsevät ammattiin kiinni ilmiöiden kautta ja saavat eri näkökulmia. He huomaavat, että koulussa opittuja taitoja tarvitaan soveltaen myös työelämässä. Palautteiden perusteella into on aivan uskomaton: joku totesi, että päivä Yrityskylässä oli paras koulupäivä ikinä.”

Pääkön mukaan myös vanhemmat ovat olleet otettuja päivän vaikuttavuudesta, kun jälkikasvu on alkanut pohtia yhteiskunnallisia asioita. Kokemus on ollut kokonaisvaltainen.

”Yksi koululainen sanoi, että nyt hän ymmärtää isää ja äitiä paremmin eli miksi heillä on töissä aina kiire.”

Korona ei nujerra Yrityskylää

Pandemia on tehnyt Yrityskylä-toiminnasta hybridimallin: osa käy normaalisti paikan päällä Espoon Nihtisillassa, osa osallistuu toimintaan koulussa.

”Yrityskylässä on käytössä tarkat hygieniatoimet. Oppilaat ja henkilökunta käyttävät maskeja ja turvaväleistä huolehditaan. Kouluun olemme kehittäneet pelialustan, jossa koululaiset etenevät oman ammatin mukaan ja suorittavat samankaltaisia tehtäviä kuin Yrityskylässäkin. Mukana on myös vuorovaikutteisia ja toiminnallisia tehtäviä, joita tehdään muiden oppilaiden kanssa.”

Kouluille on toimitettu materiaalipaketit, joskin Orionin valkoiseen roolityötakkiin ei pääse sujahtamaan eikä D-vitamiinia valmistamaan kouluissa ihan konkreettisesti. Mutta lainalaisuuksia puntaroidaan ja lääketeollisuuteen tutustutaan.

”Oppilas järjestää muun muassa D-vitamiinikyselyn luokkatovereilleen. Samoissa teemoissa pysytään kuin Yrityskylässäkin.”

Toiminnan tulevaisuus näyttää valoisalta, edes pandemia ei ole sitä estänyt.

”Yrityskylän vahvuutena ovat innostuneet loppukäyttäjät, valtakunnallinen ja alueellinen yhteistyö sekä pedagoginen taustatyö. Intoa ja energiaa riittää”, Pääkkö vakuuttaa.

Teksti: Tarja Västilä

24.2.2021

25.2.2021:
Suomen hallitus totesi 25.2. sulkutilan ajalle 8.3.–26.3. leviämis- ja kiihtymisalueilla. Muutokset eivät vaikuta Yrityskylä Espoon Alakoulun toimintaan, sillä alakouluikäiset jatkavat normaalisti lähiopetuksessa.

Avainsanat: