Eläinlääkkeiden kysyntä kasvaa – Orion rakentaa myös eläinten hyvinvointia

Orion panostaa vahvasti eläinlääkkeisiin ja kehittää jatkuvasti uusia innovaatioita eläinlääkäreiden työn tueksi. Orionin Eläinlääkkeet-yksikön tavoitteena on, että sen tuotteita olisi tarjolla entistä paremmin kaikkialla maailmassa.

Eläinlääkkeiden kysyntä on maailmanlaajuisesti vahvassa nosteessa, ja kokonaisuudessaan puhutaan jo noin 25 miljardin euron markkinoista. Eläinlääkkeet tarjoavat myös Orionille kasvun paikan. Ne ovat osa konsernin vuoteen 2025 ulottuvaa kasvustrategiaa. 

”Pyrimme tekemään uusia aluevaltauksia, ja konserni myös tarjoaa meille mahdollisuuksia laajentumiseen. Tavoittelemme Orionin strategian mukaisesti markkinoita nopeampaa kasvua”, sanoo Orion Eläinlääkkeiden johtaja Niclas Lindstedt

Tällä hetkellä Orionin euromääräinen osuus eläinlääkkeiden markkinoista on noin 70 miljoonaa euroa, mikä on kahdeksan prosenttia konsernin liikevaihdosta. 

Lemmikit entistä tärkeämpiä – tuotantoeläimiinkin uutta suhtautumista 

Eläinlääkkeiden suosiota selittää pitkälti se, että ihmiset ovat yhä halukkaampia käyttämään rahaa lemmikkiensä hyvinvointiin. Trendiä vahvistanee sekin, että ihmiset elävät pidempään ja samaan aikaan lapsia hankitaan vähemmän: koira tai kissa on monen rakas ja pitkäaikainen ystävä ja jopa perheenjäsen. 

Koronapandemian leviäminen vuonna 2020 korosti entisestään lemmikkien merkitystä. Kun menoja ja matkustelua on ollut vähemmän, eläimiä on hankittu enemmän ja niiden kanssa on vietetty paljon aikaa kotona. Samalla on ehkä huomioitu aiempaa helpommin lemmikkien mahdollisia vaivoja. 

Myös tuotantoeläimiin liittyvässä ajattelussa on tapahtunut muutoksia, jotka vaikuttavat eläinlääkkeiden käyttöön ja kehitykseen. Hoidon sijaan tavoitteena on mieluummin ennaltaehkäisy. 

”Nyt etsitään esimerkiksi vaihtoehtoisia, aiempaa luonnonmukaisempia tapoja, jotta ei tarvitsisi käyttää niin paljon antibiootteja”, Lindstedt sanoo. 

Eläinlääkkeissä Orionin valttina on erikoistuminen 

Jotta Orionin kokoinen toimija pärjää eläinlääkemarkkinoilla kansainvälisten jättien kanssa, tarvitaan erikoistumista sen sijaan että kilpailtaisiin kaikkein suositummissa tuotteissa. Näitä kaikkein suosituimpia ovat esimerkiksi punkkilääkkeet, rokotteet ja antibiootit. 

Orion Eläinlääkkeiden kolme painopistealuetta ovat kipu ja sedaatio eli kevytnukutus, käyttäytymiseen vaikuttavat lääkkeet sekä mikrobiomituotteet. 

Yrityksen vahvuutena kansainvälisillä eläinlääkemarkkinoilla on myös hyvä tunnettuus alan toimijoiden parissa, sillä yhteistyötä tehdään tavalla tai toisella kaikkien isojen yritysten kanssa ympäri maailmaa. 

”Ja Suomessa meillä on tietysti etulyöntiasema kotimaisen Orionin pitkän historian ansiosta”, Lindstedt sanoo. 

Kasvun myötä tavoitteena on, että Orion Eläinlääkkeiden tuotteita ja palveluita olisi tarjolla entistä paremmin kaikkialla maailmassa. Nettihakujen ansiosta monilla asiakkailla kun on jo eläinlääkärille mennessään mielikuva lemmikin vaivasta, ja eläinlääkkeiden valmistajan tehtävä on auttaa eläinlääkäriä työssään. 

Huippuluokan tuotekehitys on vankka tuki eläinlääkkeille 

Orionin strategia eläinlääkkeissä on jo vuosien ajan ollut kehittää koko ajan uusia innovaatioita ja etsiä uusia alueita. Eläinlääkkeet-yksikön suuri etu on se, että konsernin osana sillä on taustallaan monipuolinen ja luotettava lääkevalmistaja. 

”Suhteutettuna liikevaihtoon meillä on maailman suurin tuotekehitys. Ja jos tarvitaan tuotekehityksen suhteen erityisosaamista, sitä löytyy aina talosta”, Lindstedt toteaa. 

Käytännössä konsernin taustatuen palvelut takaavat sen, että yksikkö voi keskittyä ydinosaamiseensa eli juuri eläinlääkkeiden myyntiin, markkinointiin ja viestintään. 

Vuoden 2021 aikana yritys on saanut kaksi uutta myyntilupaa reseptilääkkeille. Näiden tuotteiden lanseeraus ja vienti markkinoille ovat Lindstedtin mukaan tärkeä osa Orion Eläinlääkkeiden kasvutarinaa. 

Uusia näkymiä ja mahdollisuuksia merkitsee myös EU:n eläinlääkeasetus (v. 2022). On odotettavissa, että Eurooppa nousee entistä tärkeämmäksi Orionin eläinlääkkeiden markkinointialueeksi. 

Orion Eläinlääkkeiden uusi visuaalinen ilme kertoo etunojasta 

Kuten aina markkinoilla, myös eläinlääkkeissä tärkeää on erottuminen massasta. Orionin Eläinlääkkeet-yksikkö on uudistanut visuaalisen ilmeensä kuvamaan brändiä entistä paremmin. 

Uudistunut ilme näkyy esimerkiksi uusilla verkkosivuilla, jotka ovat nyt samanlaiset kaikissa Eläinlääkkeiden eli Animal Healthin toimintamaissa. Sivuilta välittyy heti, millaisen yrityksen kanssa ollaan tekemisissä. 

”Meidät tunnetaan turvallisena toimijana, joka pystyy toimimaan tilanteessa kuin tilanteessa. Olemme luotettava, ja haluamme kertoa meille tunnusomaisesta eteenpäin menevästä otteesta. Ja asiallisuuden rinnalla on vähän pilkettä silmäkulmassa”, Lindstedt kuvailee.

Teksti: Sanna Jäppinen

20.12.2021

Avainsanat: