Suomalaisia kiinnostaa kotimainen lääkevaihtoehto apteekeissa

Arjen hankinnoissa on nousussa kotimaisuutta korostava trendi, ja tutkimuksen mukaan kotimainen työllistävä tuote kiinnostaa suomalaisia myös apteekkiasioinnin yhteydessä.

Sinivalkoinen jalanjälki on kampanja suomalaisen työn puolesta. Siinä ovat mukana K-ryhmän kaupat sekä noin 50 eri yritystä. Kampanjan yhteydessä toteutetun tutkimuksen mukaan 57 prosenttia suomalaisista kokee, että apteekeissa tulisi tarjota kotimaista työllistävää tuotetta halvemman lääkevaihtoehdon rinnalla. Apteekkihenkilökunta on ostotilanteessa velvoitettu kertomaan kuluttajalle halvemmasta lääkevaihtoehdosta, ja suomalaisia kiinnostaa siis kuulla edullisimman lisäksi myös kotimaisesta vaihtoehdosta.

Apteekkien valikoimassa on suomalaisia tuotteita useassa tuoteryhmässä.

”Pitkään jatkunut taantuma on lisännyt suomalaisen työn ja osaamisen arvostusta, ja myös apteekkituotteiden kohdalla kulutusvalinnoilla halutaan tukea työtä ja suomalaisia työpaikkoja”, uskoo Orionin lääkemyynti- ja markkinointijohtaja Janne Maksimainen. Orion työllistää Suomessa noin 2800 ihmistä, ja yrityksen osakkeista 59 prosenttia on suomalaisten omistuksessa. Maksimainen luottaa siihen, että suomalaisella valinta osuu kotimaisen tuotteen puoleen jos valittavana on useampi saman hintaluokan vaihtoehto.

Maaliskuussa 2016 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi 2014 18–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Tutkimuksen tilasi Suomalaisen Työn Liitto Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa varten ja sen toteutti Taloustutkimus.

 

Lähde: Suomalaisen työn liitto / Sinivalkoinen jalanjälki-kampanja

http://www.sinivalkoinenjalanjalki.fi/suomalaisista-57-prosenttia-haluaa-tietaa-suomalaisen-laakevaihtoehdon/

 

Henna Manninen