Muut riskitekijät

Terveelliset elämäntavat vähentävät riskiä kohonneen kolesterolin syntyyn. Elämäntapojen parantaminen edistää terveyttä huomattavasti.

Vähäinen liikunta

Liikkumattomuus lisää riskiä sairastua kohonneeseen kolesteroliin tai sydän- ja verisuonitauteihin. Liikunta parantaa hyvän ja huonon kolesterolin suhdetta, sillä se lisää hyvän HDL-kolesterolin määrää elimistössä. Liikunnasta on monta muutakin hyötyä. Se vahvistaa sydäntä, parantaa hapenottokykyä, alentaa verenpainetta, kohottaa mielialaa, auttaa jaksamaan, virkistää ja laskee painoa. Siksi liikkuminen kannattaa aina. Yksinkertainen testimme kertoo, ovatko liikuntatottumuksesi kohdallaan.

Tupakointi

Tupakointi nostaa kokonaiskolesteroliarvoja sekä heikentää yleiskuntoa. Tupakan ainesosat vaikuttavat suoraan verisuoniin. Tämän vuoksi tupakoitsijoilla on suuri riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Tupakointi nostaa myös syöpäriskiä ja edistää hengityselinten rappeutumista. Tupakoinnin lopettaminen antaa uutta voimaa myös liikunnan jatkamiseen.

Stressi

Stressin suorasta vaikutuksesta kolesteroliin ollaan montaa mieltä. Vaikka stressi ei suoranaisesti näykään kolesteroliarvoissa, sen sivuvaikutukset, kuten kiireessä terveellisistä elämäntavoista lipsuminen, vaikuttavat kohottavasti kolesteroliin. Stressaantuneena tulee syötyä epäsäännöllisesti ja epäterveellisesti. Samoin liikunta voi jäädä kiireessä vähemmälle. Saatamme sortua tupakoimaan tai käyttämään enemmän alkoholia. Stressaantuneen kannattaa muistaa, että pienikin reippailu ja säännöllinen ateriarytmi parantavat oloa ja edesauttavat kehon kaipaamaa unensaantia.

Vaihdevuodet

Kohonneet kolesteroliarvot ovat tavallisempia miehillä, mutta myös naiset kärsivät niistä. Kohonnut kolesteroli ilmenee naisilla myöhemmin ja naisten sydän- ja verisuonitaudit lisääntyvätkin vaihdevuosien jälkeen. Laskevat estrogeenitasot voidaan yhdistää kuumien aaltojen, yöhikoilun, painon nousun sekä mielialavaihteluiden lisäksi myös kolesteroliarvojen kohoamiseen.

Kohonnutta kolesterolia, kuten muitakin vaihdevuosiin liittyviä oireita, voidaan lievittää terveellisillä elämäntavoilla eli oikealla ruokavaliolla ja liikunnalla. Suureen elämäntaparemonttiin ei välttämättä tarvitse ryhtyä, sillä jo esimerkiksi 30 minuuttia kohtuukuormitteista liikuntaa päivittäin pienistäkin osista koottuna auttaa pitämään huolta sydämestä.