Mitä kolesteroli on?

Kolesteroli on rasva-aine, jota keho valmistaa itse. Se on tärkeä ja tarpeellinen solujen rakennusaine ja elimistön hyvinvoinnin kannalta välttämätön.

Kolesterolia tarvitaan muun muassa D-vitamiinin, hormonien ja sappihappojen muodostumiseen ja se toimii solujen solukalvojen rakennusaineena. Pieni määrä kolesterolia on elintärkeää, mutta liian suuri määrä on riskitekijä sydän- ja verisuonisairauksien, kuten sepelvaltimotaudin, kehittymiselle.

Kohonnut kolesteroli ei oireile ja kolesteroli voi olla kohonnut normaalipainoisillakin.

Korkeat veren kolesteroliarvot tarkoittavat, että kehossa on liikaa kolesterolia, mikä aiheuttaa rasvasaostumien kertymisen verisuoniin. Näin valtimot voivat ahtautua ja tukkeutua, jolloin sydämen on entistä vaikeampi pumpata verta kehoon. Tämä kasvattaa aivo- ja sydäninfarktin riskiä huomattavasti ja voi johtaa vakaviin sydänvaivoihin. Siksi kolesteroliarvojen seuraaminen on tärkeää etenkin, jos kuuluu ryhmään, jolla on kohonnut riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin.

Kolesteroli kulkee elimistössä verenkierron mukana. Rasvaliukoisena aineena se ei voi kulkea sellaisenaan, vaan se on pakattuna niin sanottuihin lipoproteiineihin. Tunnetuimmat lipoproteiinit ovat HDL (High Density Lipoprotein) ja LDL (Low Density Lipoprotein).

HDL-kolesteroli (ns. "hyvä" kolesteroli) kuljettaa kolesterolia elimistöstä maksaan, joka on kolesteroliaineenvaihdunnan tärkein elin. Maksa tarvitsee kolesterolia muun muassa ruoansulatukselle tärkeiden sappihappojen valmistukseen. LDL-kolesteroli (ns. "paha" kolesteroli) kuljettaa kolesterolia maksasta muihin kudoksiin, ja kun veren kolesterolipitoisuus on tarpeettoman suuri, kolesterolia kertyy esimerkiksi verisuonten seinämiin ahtauttamaan suonia.

Elimistön tuottama kolesteroli riittää tyydyttämään kolesterolitarpeen.

Ravinnosta saatavaa kolesterolia ei käytännössä tarvita. Maksan tuottama kolesteroli riittää kattamaan elimistön tarpeen. Kolesterolitasoa nostavien rasvaisten elintarvikkeiden kohdalla kannattaa siis muistaa kohtuus myös painonhallinnan kannalta. Ruokavaliossa rasvan määrä ja laatu vaikuttavat eniten mitattaviin kolesteroliarvoihin. Tyydyttynyt (kova rasva) nostaa veren kolesterolitasoa ja tyydyttymätön (pehmeä rasva) laskee sitä. Valmista kolesterolia on ainoastaan eläinkunnan tuotteissa ja niissä eniten mm. maksassa, kananmunissa, maitotuotteiden rasvassa ja lihassa. Selvitä testillämme, nautitko oikeanlaisia rasvoja.