Terveelliset elämäntavat

Terveelliset elämäntavat kuten liikunta, sydänystävällinen ruokavalio ja alkoholin käyttäminen korkeintaan kohtuudella tukevat eteisvärinän hoitotasapainoa. Terveelliset elämäntavat myös ennaltaehkäisevät eteisvärinäkohtauksia.

Eteisvärinäkohtauksia ei itse välttämättä juurikaan pysty estämään. Kannattaa kuitenkin välttää altistavia tekijöitä kuten stressiä ja valvomista. Myös terveellisiin elintapoihin panostaminen auttaa ehkäisemään eteisvärinäkohtauksia.
Liikuntaa voi ja kannatta harrastaa, ellei se aiheuta toistuvia eteisvärinäkohtauksia, haittaavaa hengenahdistusta tai väsyneisyyttä. Kevytkin arkiliikunta on hyödyksi ja kannattaa aloittaa sellaisista itselle mieluisista lajeista, jotka sopivat omaan arkirytmiin. Liikuntapiirakasta voit tarkastaa yleiset liikuntasuositukset, mutta muista aina aloittaa harjoittelu varovasti.

Terveelliset elämäntavat kuuluvat omahoidon perusteisiin.

Säännölliset elämäntavat kuuluvat eteisvärinän hoitoon:
  • Päivärytmi kannattaa säilyttää suurinpiirtein samanlaisena myös lomilla ja viikonloppuisin. Herääminen ja nukkumaanmeno kannattaa tehdä suurinpiirtein samaan kellonaikaan päivästä riippumatta.
  • Ateriarytmiin on hyvä kiinnittää huomiota ja nauttia säännöllisesti pieniä aterioita. Hyvä perussääntö on viisi päivittäistä ateriaa kuten aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.
  • Ruoan määrään ja ravintoarvoihin kannattaa kiinnittää huomiota, ettei ravinnosta tule enempää energiaa kuin sitä kuluttaa.
  • Liikuntaa voi harrastaa omien mieltymysten mukaan. Tärkeintä siinäkin on säännöllinen rytmi, vaikkapa jumppa tai kuntosali kolmen päivän välein ja muina päivinä arkiliikuntaa. Muista myös lepo.
  • Säännöllinen uni ja hyvä unenlaatu edistävät terveyttä.