Ennaltaehkäisy

Eteisvärinän ennaltaehkäisyssä elämäntavat ovat tärkeässä roolissa. Muiden liitännäissairauksien, kuten verenpaineen ja diabeteksen, hyvän hoitotasapainon saavuttaminen pienentää riskiä sairastua eteisvärinään.

Eteisvärinäpotilaana vointisi on parempi, kun noudatat sydänystävällistä ruokavaliota. Monipuolisesti kasviksia, kuituja, vitamiineja ja hivenaineita ja vain vähän tyydyttyneitä rasvoja ja sokeria sisältävä ruokavalio parantaa yleistä hyvinvointia ja vähentää myös sairauden oireita. Tupakointi ja alkoholi eivät sovi sydänsairaan elintapoihin, sillä ne voivat pahentaa oireita ja kasvattaa esimerkiksi aivoinfarktin riskiä. Runsas alkoholin käyttö voi myös laukaista itsenäisen eteisvärinäkohtauksen.

Harrasta liikuntaa omien mieltymystesi, mahdollisuuksiesi ja vointisi mukaan. Liikuntaa on suositeltavaa harrastaa ainakin 30 minuuttia päivittäin vaikka lyhyissäkin jaksoissa. Jo kolmesta 10 minuutin tuokiosta saa päivittäisen liikuntatavoitteen kokoon. Liikunta auttaa vähentämään ylipainoa, jos sitä on kertynyt. Ylipainon osittainenkin vähentäminen auttaa, erityisesti jos siihen liittyy uniapnea. Liikuntapiirakasta voit katsoa, mitkä arjen askareet kerryttävät liikuntatavoitetta.

Terveelliset ja säännölliset elämäntavat voivat ennaltaehkäistä eteisvärinäkohtauksia.

Eteisvärinän taustalla olevia sydänsairauksia, kuten kohonnutta verenpainetta tai sepelvaltimotautia, tulee hoitaa suunnitelmallisesti. Eteisvärinätaipumus saattaa jouduttaa joidenkin läppävikojen leikkaushoidon tarvetta. Liitännäissairauksien huolellinen hoito on usein eduksi myös eteisvärinälle.