Painonhallinta

Terveyden kannalta sopiva paino saavutetaan pikkuhiljaa. Nopea painonpudotus ei välttämättä ole pysyvä eikä terveellisin tapa. Tärkeintä on ensin aloittaa painon tarkkailu.

Jo pienillä päätöksillä voi vaikuttaa painon pudottamiseen. On hyvä asettaa painotavoite, jonka saavuttamiseen sitoutuu pitkällä tähtäimellä. Elämäntapojen muutoksilla ja asteittain saavutetulla painonpudotuksella on yleensä pysyvämpiä etuja kuin pikaisella laihdutuksella. Lihomisen välttäminenkin on jo painonhallintaa.

Pienikin painonpudotus auttaa ylipainoista kohonneen verenpaineen hallinnassa.

Ruokavalion avulla saavutettu n. 4 %:n laihtuminen alentaa liikapainoisen verenpainetta noin 6/3 mmHg ja vähentää lääkehoidon tarvetta. Itseään voi motivoida ajattelemalla, että painonhallinnassa ja verenpaineen alentamisessa saavutetuista tuloksista on hyötyä pitkälle tulevaisuuteen.

Terveellisen painon määrittämiseksi käytetään nykyisin suhteellista painoa kuvaavaa painoindeksiä BMI (Body Mass Index).

Laske oma painoindeksisi seuraavalla kaavalla: Painoindeksi (BMI) = paino (kg) / pituus * pituus (m*m)  

Esimerkiksi, jos henkilön paino on 96 kg ja pituus 1,76 m, painoindeksi BMI = 96 / (1,76*1,76) = 31. Normaalipaino on painoindeksitaulukon mukaan arvojen 18,5–24,9 kg/m² välillä, joten arvo 31 viittaa selvästi ylipainoon.

Jokaisen vartalo on ainutlaatuinen ja siksi painoindeksi ei välttämättä kerro kaikkea. Toinen mittari liikapainon selvittämiseksi on vyötärömitan tarkastelu. Miehillä lihavuuden rajana pidetään vyötärönympärystä, joka on yli 102 cm ja naisilla yli 88 cm.

Pitkäaikaiseen edulliseen verenpainetulokseen tarvitaan laihtumisen ohella myös pysyviä ravinnon laadun muutoksia, erityisesti suolan käytön vähentämistä. Terveellisiin elämäntapoihin tulisikin suhtautua kokonaisuutena, jonka kaikkien osa-alueiden tulee olla kunnossa tavoitepainon saavuttamiseksi.