Terveelliset elämäntavat

Kohonneen kolesterolin ennaltaehkäisyssä ja hoidossa keskeisessä asemassa ovat elämäntapamuutokset.

Sydänystävällinen ja terveellinen ruokavalio sekä liikunta, tai sen lisääminen, voivat laskea kolesterolia. Ruokavaliossa ei tarvitse ryhtyä totaalikieltäytymiseen tai aloittaa huippu-urheilua – kohtuus kaikessa riittää.

Yleisten suositusten mukainen 30 minuutin kohtuullinen liikunta viisi kertaa viikossa parantaa hyvän HDL-kolesterolin arvoja. Senkin voi liikkua osissa eli päivittäistä liikuntatavoitetta ei tarvitse saavuttaa yhdellä kerralla. Voit lisätä yleisten kansallisten suositusten mukaisesti sekä aerobista- että lihaskuntoliikuntaa vähitellen oman kuntosi mukaan. Liikunta auttaa myös pitämään painon kurissa. Samalla virkistyt, rentoudut ja stressi vähenee.

Tupakoinnin lopettaminen on ehdottoman tärkeää korkean kolesterolin hoidossa, sillä tupakointi vähentää hyvän kolesterolin pitoisuutta kehossa. Tupakoinnin lopettaminen parantaa verisuoniston kuntoa ja vähentää välittömästi muita riskitekijöitä, kuten valtimonkovettumistaudin sekä sydän- ja aivoinfarktin vaaraa. Sydän ja verisuonitaudeille jokainen poltettu savuke on haitallinen jo polttamishetkellä.

Elämäntapamuutoksissa läheisten tuki on tärkeää. He voivat kannustaa sinua saavuttamaan pysyvät muutokset elämässäsi.

Elämäntapamuutoksissa pienetkin askeleet ovat edistystä.

Korkea kolesteroli ei oireile. Arvoja kannattaa seurata säännöllisesti vielä elämäntapamuutosten ja parantuneen hyvinvoinnin jälkeenkin.