Ruokavalio

Veren kolesterolin nousuun vaikuttaa ruoasta saatu kolesteroli, erityisesti ruoan rasvan määrä ja laatu.

Rasvainen, epäterveellinen ruoka (esim. pizzat, ranskanperunat ja wienerit) ja ylensyöminen nostavat kolesteroliarvoja. Terveellinen, paljon kasviksia ja kohtuullisesti pehmeää rasvaa sisältävä, ruokavalio on sydänystävällinen ja ehkäisee veren rasva-arvojen kohoamista.

Tyydyttynyt eli huoneen lämmössä kova rasva, kuten voi, nostaa veren kolesteroliarvoa ja pehmeä, tyydyttymätön rasva, kuten oliivi- tai rypsiöljy, laskee sitä. Ravinnossa kolesterolia on eläinkunnan tuotteissa, esimerkiksi kananmunissa, rasvaisissa maitotuotteissa, lihassa, maksassa, mädissä, äyriäisissä ja katkaravuissa.

Usein myös eineksissä on paljon tyydyttyneitä rasvahappoja. Lisäksi keksit, sipsit ja muut rasvaiset naposteltavat sisältävät piilorasvaa ja kohottavat kolesterolia. Ruoassa valmiina oleva kolesteroli ja runsas valkoisen, kuiduttoman tai vähäkuituisen viljan ja sokerin määrä nostavat nekin veren kolesterolia, koska ne laskevat hyvän kolesterolin määrää.

Suurin vaikutus kolesterolitasoon on ruoasta saatavan rasvan määrällä ja laadulla.