Ruokavalio

Ruokavalinnoilla voit itse vaikuttaa arjessa eteisvärinän taustalla oleviin riskitekijöihin ja sairauksiin, kuten ylipainoon, kohonneeseen verenpaineeseen, sepelvaltimotautiin ja sydämen vajaatoimintaan.

Eteisvärinää sairastavalle sopii runsaasti hedelmiä, marjoja, runsaskuituisia viljavalmisteita ja kohtuudella pehmeitä kasviöljypohjaisia rasvoja ja vain harkitusti suolaa sisältävä ruokavalio. Ruokavaliossa kannattaa muistaa myös eriväriset kasvikset. Riittävä kaliumin ja magnesiumin saanti saattaa vähentää rytmihäiriöalttiutta. Niitä on runsaasti muun muassa kasviksissa, hedelmissä, siemenissä ja pähkinöissä.

Terveellinen ja säännöllinen ruokavalio

Eteisvärinän hoidossa noudatetaan sydänystävällisen ravitsemuksen periaatteita. Ylipainon vähentäminen kannattaa, etenkin jos on taipumusta uniapneaan.
Eteisvärinäpotilaan tulisi syödä säännöllisesti, mieluummin pieniä annoksia usein kuin suurta ja raskasta ateriaa kerralla. Myös äkillisiä ruokavaliomuutoksia, kuten paastoa tai nopeaa laihduttamista tulisi välttää. Ruokavalion säännöllisyyteen kannattaa kiinnittää huomiota myös eri vuodenaikojen välillä, sillä se saattaa vaihdella huomattavastikin vaikkapa kasvisten, hedelmien ja marjojen saatavuudesta johtuen. Kaiken perusta on terveellinen, sydänystävällinen ravitsemus.