Painonhallinta

Painonhallinnassa pitkäjänteisyys ja kärsivällisyys palkitaan. Parhaiten onnistut, kun syöt säännöllisiä aterioita ja opettelet uusia rutiineja.

Painonhallinta merkitsee painon pudottamista tai pitämistä nykyisissä lukemissa. Diabetes on hyvä syy pitää paino hallinnassa. Ylipainoisilla tyypin 2 diabeetikoilla jo 5%:n laihduttaminen auttaa kohti parempaa sokeritasapainoa. Samalla myös veren rasva-arvot ja verenpaine paranevat. 

Ylipainon laihduttaminen on tärkeää varsinkin, jos sinulla on vyötärölihavuutta. Vatsaonteloon kertyvä rasva kerääntyy myös maksaan ja nostaa veren rasva-arvoja sekä huonontaa insuliinin tehoa. Miehellä vyötärölihavuuden rajaksi on asetettu vähintään 94 cm ja naisella vähintään 80 cm ympärysmitta. Sisäelinten ympärille kertyvän rasvan vuoksi painonpudotus on tällöin erityisen edullista terveydelle. Täytyy muistaa, että myös lihomisen estäminen on painonhallintaa.

Liikunta tukee sekä painonpudotusta että tavoitepainon säilyttämistä.

Terveellisen painon määrittämiseksi käytetään nykyisin suhteellista painoa kuvaavaa painoindeksiä BMI (Body Mass Index), joka voidaan laskea seuraavalla tavalla:

Painoindeksi (BMI) = paino (kg) / pituus*pituus (m*m)

Esimerkiksi, jos henkilön paino on 96 kg ja pituus 1,76 m, painoindeksi BMI = 96 / (1,76*1,76) = 31.  Normaalipaino on painoindeksitaulukon mukaan arvojen 18,5–24,9 kg/m2 välillä, joten arvo 31 viittaa selvästi ylipainoon.