Terveelliset elämäntavat

Terveelliset elämäntavat ovat yksi diabeteksen hoidon kulmakivistä. Elämäntapamuutokset ovat yleensä välttämättömiä diabeetikoille ja edellyttävät kokonaisvaltaista ajattelu- ja toimintatapaa, kuten valintoja liikunnan ja ruokavalion suhteen.

Terveet elämäntavat tekevät parhaimmillaan elämästä mielekkäämpää ja parantavat elämänlaatua monella eri osa-alueella. Jo pienetkin muutokset esimerkiksi ruokailutottumuksissa saavat sinut voimaan entistä paremmin. Liikunta vastaavasti edistää terveyttäsi, ylläpitää ja parantaa toimintakykyäsi sekä vaikuttaa positiivisesti mielialaasi. Voit lisätä liikuntaa vähitellen vaikkapa 10 minuuttia kävelyä päivässä. Viikossa se tekee jo 70 minuuttia ja vuodessa 3650 minuuttia. Pieniä muutoksia on helpompi omaksua osaksi arkea.

On tärkeää muistaa myös levätä tarpeeksi eikä stressata turhista.

Stressaantuneena tai kiireessä terveellisistä tavoista tulee helposti luistettua, saatat syödä huonommin eikä liikunta innosta tai uni tule silmään. Sen vuoksi elämäntapojen parantamisessa kannattaa omaksua vähitellen uusia tottumuksia, jotka tulevat pikku hiljaa kiinteäksi osaksi omaa arkea.

Tyypin 2 diabetesta sairastavan on syytä keskittyä painonhallintaan, johon voi vaikuttaa liikunnalla ja ruokavaliolla. Tyypin 1 diabeetikoilla keskeistä on erityisesti ruoan, liikunnan ja insuliinin yhteensovittaminen. Vaikka terveelliset elämäntavat ovat osa diabeteksen hoitoa, hyödyt näkyvät myös monin muin tavoin erityisesti jokapäiväisessä hyvinvoinnissa ja jaksamisessa.